Saturday 4 August 2012

MBS selar regim kerajaan negeri Selangor beri fakta salah mengenai bekalan air?

Majlis Belia Selangor (MBS) menyelar sikap kerajaan Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang memberikan maklumat mengelirukan kepada rakyat berhubung isu bekalan air bersih yang melanda Selangor, Wilayah Persekutuan dan Putrajaya.

Timbalan Presidennya, Badrul Hisham Badrudin berkata, sikap kerajaan negeri yang enggan berterus terang dalam soal tersebut jelas dapat dilihat menerusi beberapa kenyataan yang dikeluarkan mengenai isu tersebut sebelum ini.

Mengambil contoh kenyataan Dr. Xavier Jayakumar menerusi laman web Selangorku pada 23 Julai lalu, Exco kerajaan negeri itu menyatakan adalah menjadi tanggungjawab Kerajaan Pusat dan Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn. Bhd. (Syabas) untuk menyelenggara dan meningkatkan kemampuan aset-aset air di negeri ini.

"Hakikatnya, apa yang jelas ialah kerajaan negeri sebenarnya pemilik aset air di Selangor yang diberikan kuasa oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Air Selangor (SPAN) di bawah Seksyen 188 Akta Industri Perkhidmatan Air 2006 (akta 655). Malah, kerajaan negeri juga tidak pernah memajak aset tersebut kepada Kerajaan Persekutuan.

"Justeru, di bawah akta itu, kerajaan negeri yang sebenarnya bertanggungjawab memastikan ketersediaan bekalan air di loji-loji rawatan air di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya. Syabas pula hanyalah sebagai operator pengagihan bekalan air terawat di Selangor seperti mana yang ditetapkan di bawah Seksyen 191 Akta Industri Perkhidmatan Air 2006," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.


Tambah Badrul Hisham, selain mengelirukan rakyat, pihaknya mendapati kerajaan negeri turut memberikan fakta yang salah mengenai keupayaan pengeluaran air terawat membabitkan 34 buah loji rawatan air di Selangor iaitu 4,807 juta liter sehari berbanding keupayaan agihan Syabas iaitu 4,371 juta liter sehari menerusi satu kenyataan media Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim pada 25 Julai lalu.

Sebaiknya, berdasarkan maklumat daripada SPAN, beliau berkata, 34 buah loji rawatan air di Selangor direka bentuk mengeluarkan air terawat sebanyak 4,581 juta liter sehari Namun, oleh kerana wujud kekangan dalam sistem pengeluaran beberapa loji dan sistem pengagihan ketika ini, kapasiti air terawat yang dapat diagihkan kepada penguna hanya sebanyak 4,371 juta liter sehari sahaja.

"Jumlah keupayaan pengeluaran air terawat yang dinyatakan oleh kerajaan negeri iaitu sebanyak 4,807 juta liter sehari itu sebenarnya mengambil kira jumlah kapasiti reka bentuk loji 34 loji rawatan air yang sedia ada di negeri ini termasuklah jumlah lebihan pengeluaran yang dihasilkan lima buah loji yang sedang beroperasi melebihi tahap reka kapasiti reka bentuknya ketika ini.

"Lima loji berkenaan ialah di Loji Rawatan Air (LRA) Sungai Selangor 2, LRA Sungai Semenyih, LRA Sungai Langat, LRA Sungai Batu dan LRA Bukit Tampoi," jelasnya.


Dalam pada itu, Badrul Hisham turut kesal dengan tindakan kerajaan negeri membuat perkiraan sedemikian mengenai keupayaan pengeluaran loji-loji rawatan air tersebut kerana dalam merancang bekalan air kepada pengguna, kapasiti yang sepatutnya diberi perhatian ialah jumlah kapasiti sebenar yang boleh diagihkan kepada pengguna iaitu sebanyak 4,371 juta liter sehari.

Katanya, jumlah tersebut dilihat kapasiti yang akan menentukan kadar bekalan air terawat yang akan sampai kepada penguna sama ada untuk kediaman, komersial mahupun industri.

"Maka jumlah keupayaan pengeluaran loji 4,807 juta liter sehari yang dikemukakan kerajaan negeri itu ia sebenarnya tidak mencerminkan jumlah bekalan air terawat sebenar yang boleh diagihkan kepada pengguna selain memberikan gambaran yang salah terhadap kadar rizab air terawat di Selangor ketika ini," ujarnya.

HIMPUNAN & FAKTA ISU AIR

Disediakan oleh Majlis Belia Negeri Selangor. Segala fakta, himpunan isu dan jawapan adalah dengan kerjasama Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air (KeTTHA), SYABAS dan SPAN.

PERSOALANNYA IALAH ( Dalam versi orang sangap ):-

1) KAMI WARGA SELANGOR MAHUKAN PENYELESAIAN SEKARANG. BUKAN SEMALAM, ESOK ATAU LUSA. KERAJAAN NEGERI SEPATUTNYA LEBIH PEKA, PRO-AKTIF DAN TIDAK LEKA HANYA BERPOLITIK MENCARI POPULARITI SAHAJA.

2) APA GUNANYA AIR FREE, TAPI ESOK LUSA BUKA PAIP, AIR DAH TAK ADA.

3) KENAPA KERAJAAN NEGERI SELANGOR BAGI AIR FREE, TAPI RAMAI LAGI RAKYAT YANG SEPATUTNYA MENERIMA TIDAK DAPAT; METER PUKAL YANG DIGUNAKAN OLEH FLAT-FLAT YANG DIDIAMI OLEH RAKYAT YANG BERPENDAPATAN RENDAH KENAPA TIDAK DISELESAIKAN PULAK DULU.

4) KERAJAAN NEGERI JANGAN CERITA TENTANG KRONI PROJEK ITU INI, CAKAP TAK SERUPA BIKIN. APA KERAJAAN NEGERI TAK ADA KRONI NAK BAGI PROJEK KE? BULAN PUASA NI, KALAU TIPU MEMANG TAK DAPAT PAHALA LAH.

5) PROJEK MITIGASI 1:- DAH LAH KERAJAAN PUSAT PUNYA IDEA DAN INITIATIF, KERAJAAN NEGERI PULAK YANG BERIA-RIA NAK AMBIL MILAGE. MACAM SAILANG PULAK KERJA KERAJAAN NEGERI SELANGOR NI.

6) KENAPA PULAK KERAJAAN NEGERI TIBA-TIBA PULAK EXCITED NAK BUAT PROJEK MITIGASI NI? KALAU LAH BETUL MASALAH AIR NI TAK ADA, PE HAL NAK BUAT PLAK. BAIK BUAT BODOH AJE. SEKARANG REZAB AIR ON AVERAGE 2.5%-3% DAH TAHAP CRITICAL, NAK TUNGGU SAMPAI GROUND ZERO KE BARU NAK KELAM KABUT BUAT?

7) TAK FAHAM KENAPA KERAJAAN NEGERI TAK BOLEH AMBIL ALIH SYABAS? NAH BACA KAT BAWAH TU. KALAU TAK FAHAM MEMANG DUNGU LAH. SYARIKAT PUN ADA RULES & REGULATION DI BAWAH ROC, APATAH LAGI AGREEMENT, PEGANGAN SAHAM (EQUITY) OLEH PEMILIK2. IKUT SUKA HATI NAK AMBIL ALIH SYABAS. SELESAIKAN KES MAHKAMAH TU DULU. NAMA AJA ORG KOPERAT TAPI “YOU FAILED. YOUR ABILITY IN HANDLING YOUR COPRATE AFFAIRS HANCUSS”.

8) DARI MANA KERAJAAN NEGERI NAK KOREK LAGI RM300 JUTA DUIT RAKYAT SELANGOR KONON NAK SELESAIKAN MASALAH AIR TERAWAT NI, CUBA CERITA SIKIT. MANA NI YOUR WHITE PAPER PROJEK NAK GUNA AIR LOMBONG, AIR SG KELANG, AIR TANAH, MACAM2 LAH, ITU INI, MANA NYA? PROVE IT LAH, DAH BERAPA BULAN NI?

STATUS PELAKSANAAN PROGRAM MITIGASI FASA 1 DAN 2 SEHINGGA 11 JULAI 2012



JADUAL 1 : PEMBETULAN TERHADAP KENYATAAN-KENYATAAN YANG DIBUAT OLEH KERAJAAN NEGERI SELANGOR SEJAK 23 JULAI 2012










Renong dan fikir-fikirkan lah...!!!

No comments:

Post a Comment