Tuesday 21 August 2012

'Sebangsa Senegara Sejiwa' sama sekular dan liberal

Tema yang dikemukakan oleh pakatan pembangkang untuk menolak tema kerajaan "Janji Ditepati". Bunyinya yang puitis terkandung maksud yang boleh dipersoal.

Apa maksud 'Sebangsa' di situ. Kalau ia bermaksud gabungan bangsa-bangsa yang ada di Malaysia apakah ikatan atas nama bangsa boleh disetujui oleh Pas. Nik Abdul Aziz Nik Mat umpamanya sering mengkritik perjuangan ke arah memartabatkan bangsa adalah asabiyyah kaumiyyah.

Pas tentunya lebih cenderung kepada konsep umat bukannya bangsa. Menyetujui tema itu tidak menjadikan Pas dominan dalam menentukan tema. DAP dan PKR lebih dominan menentukan hala tuju pakatan. Pendirian Pas mengenai isu bangsa ini tidak dihormati oleh warga pakatan yang lain.

'Senegara' juga menimbulkan persoalan. Negara apa yang sebenarnya hendak ditegakkan oleh pakatan. Negara Islam tentu sekali tidak. Pas berpendirian akan tetap teguh dengan tema negara Islam dan hukuman hududnya.ALLAH MAHA BESAR !! LOGO HARI MERDEKA VERSI PAKATAN RAKYAT ADA ELEMEN-ELEMEN KRISTIAN ?? KENAPE MESTI BURUNG ??

Percaya atau tidak, memang nampak ianya bagaikan realiti atau pakatan rakyat tidak sengaja dengan penciptaan logo hari merdeka versi pakatan rakyat.

*Burung merpati melambangkan Roh Kudus, iaitu jasad ketiga Tuhan Triniti dalam agama Kristian.

*Simbolisme burung merpati merah adalah berdasarkan tindakan “Christ redeemed Man with his blood”

Banyak ayat al-Kitab (terutamanya buku-buku Gospel) yang merujuk kepada burung merpati.

No comments:

Post a Comment