Tuesday 6 November 2012

PENDEKNYE AKAL SEORANG MB SELANGOR TEKNOLOGI MEMBRAN HANYA JANGKA PENDEK,KOS TINGGI DAN TAK MUNASABAH


Kerajaan Persekutuan mahu membina loji air Langat 2 untuk mengatasi masalah kekurangan air tetapi kerajaan Selangor di bawah pimpinan Pakatan Rakyat menentang projek tersebut tetapi Kerajaan Selangor menawarkan alternatif teknologi membran yang didakwa lebih murah.

Noriah hari ini menyatakan bahawa teknologi membran hanya boleh menjadi alternatif untuk jangka pendek, bukannya jangka panjang.

“Teknologi membran ialah teknologi moden untuk merawat air tetapi tidak dibuktikan boleh meningkatkan kapasiti air dalam skala besar. Mungkin dalam jangka pendek, tetapi tidak dapat memenuhi unjuran jangka panjang,” kata Noriah.
Menurut Noriah kos sebanyak RM95 juta untuk satu loji sahaja.


Khalid hari ini "menawarkan" projek Loji Rawatan Air Langat 2 (Langat 2) untuk dimuatkan dalam program jangka masa panjang sekiranya pusat bersetuju dengan cadangan penstrukturan semula air di negeri itu.

Tawaran tersebut disifatkan sebagai usaha beliau untuk 'mengikat' tangan kerajaan pusat tanpa menghiraukan kepentingan rakyat yang bakal berhadapan dengan krisis air menjelang tahun 2014.

Khalid sebaliknya menegaskan teknologi membran yang diperkenalkan baru-baru ini jauh lebih murah justeru yakin ianya mampu mengatasi masalah kekurangan air.

Bagaimanapun dalam kenyataan balas Timbalan Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Noriah Kasnon menegaskan keputusan kerajaan Pusat untuk meneruskan projek Langat 2 dengan alasan ia lebih menjimatkan serta dapat mengatasi krisis bekalan air di Selangor, Putrajaya dan Kuala Lumpur.

Noriah berkata teknologi membran yang dicadangkan oleh kerajaan Selangor hanya dapat memberikan kesan penyelesaian jangka pendek dan ia tidak praktikal untuk jangka masa panjang.

Berdasarkan kajian sejak 1990 an, kami mendapati keputusan terbaik dan lebih menjimatkan adalah menerusi projek penyaluran air mentah Pahang-Selangor,” katanya ketika menjawab soalan tambahan yang dikemukakan Tan Sri Khalid Ibrahim (PKR-Bandar Tun Razak) ketika sesi soal jawab di Parlimen hari ini.

Khalid bertanya sama kerajaan Persekutuan akan menyemak semula keputusan untuk melaksanakan Langat 2 berbanding menggunakan teknologi membran untuk mengatasi krisis air di Selangor.

Noriah turut mengesahkan tidak ada bukti yang dapat mengesahkan bahawa teknologi membran yang dikemukakan oleh kerajaan Selangor itu dapat meningkatkan kapasiti air bersih di negeri itu.

`Teruskan dengan tender’

Pada ketika tersebut beberapa ahli parlimen BN mula riuh kerana projek mitigasi jangka sudah pun dijalankan.

Abdul Khalid berkata beliau sanggup membandingkan data dengan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin yang mengetuai jawatankuasa kabinet untuk isu projek Langat 2.

“Kalau saya dapat buktikan teknologi membran yang kos lebih rendah, adakah kerajaan Persekutuan sanggup menolak projek tersebut. Untuk keluarkan 130,000 liter hanya RM800,000 berbanding dengan harga lebih RM30 juta. Kalau angka betul, sanggupkah menteri tolak projek ini?

“Kos lebihan (projek Langat 2) terlalu tinggi sebab itu kerajaan negeri jaga hak rakyat,” jelas Abdul Khalid.

Noriah membalas bahawa kajian persekutuan bermula sejak tahun 1990 an dan membuat keputusan paling ekonomi ialah pemindahan air dari Pahang dan Langat 2.

“Kita teruskan juga dengan tender. Saya rasa akan setuju kerana akan tukar kerajaan (Selangor). Mengata teknologi membran murah senang tapi sumber air yang diperlukan banyak.

1 comment:

  1. As water experts always reiterated: membrane technology (as proposed by selangor MB) is not cost effective and could not be used to treat heavily contaminated water effectively. If it was, then definitely it would have been widely used around the globe..so khalid ibrahim, you should be practical and not emotional

    ReplyDelete