Sunday 13 January 2013

GEMPAR !!!!!! KUIS BAKAL SENASIB UNISEL

Prestasi Parti Keadilan Rakyat (PKR) dalam mentadbir Selangor semakin mencapai kemuncak kegagalannya berikutan banyak kelemahan telah terdedah kepada rakyat.

Presiden Gagasan Anti Penyelewengan Selangor (GAPS), Hamidzun Khairuddin (gambar) berkata, kini Kolej Universiti Islam Selangor (KUIS) pula menerima kesan akibat kelemahan pentadbiran Lembaga Pengarahnya yang dipengerusikan Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Sehubungan itu, katanya, GAPS mahu beberapa perkara dipertimbangkan untuk menyelesaikan kemelut yang berlaku termasuk campur tangan Sultan Selangor kerana KUIS dibiayai sepenuhnya oleh Majlis Agama Islam Selangor (MAIS).

"Sebuah jawatankuasa bebas juga harus dibentuk untuk menyiasat segala perkara yang dimajukan melalui penyerahan memorandum itu dan sebarang prosiding disiplin yang sedang dibuat terhadap mereka yang menandatangani memorandum tersebut, harus ditarik balik serta dihentikan sama sekali.

"Selain itu, Rektor KUIS harus bersikap lebih mesra rakyat dengan menggunakan pendekatan dialog dan berhemah dalam menangani masalah serta polemik yang timbul," katanya ketika dihubungi Mingguan Malaysia, di sini hari ini.

Beliau mengulas laporan Utusan Malaysia hari ini mengenai tindakan keras pihak pengurusan KUIS terhadap hampir 200 ahli akademik dan kakitangannya yang menghantar memorandum hilang keyakinan terhadap pihak pentadbiran.


Memorandum yang diserahkan itu antara lain katanya, turut mengandungi rasa kesal dan marah kumpulan terbabit setelah dua tahun gaji mereka tidak dinaikkan, tiada elaun selama enam bulan selain kebajikan kakitangan juga diabaikan.

Ujar beliau, kegagalan pentadbiran KUIS menjadi satu lagi episod sedih dan tragis rakyat selepas asrama pelajar miskin di Kampung Pandan dirobohkan oleh Yayasan Selangor, pembinaan Universiti Teknologi Mara (UiTM) elangor tidak diluluskan dan kerugian puluhan juta ringgit yang dialami oleh Universiti Selangor (Unisel).

"Boleh dirumuskan kerajaan Selangor gagal dalam semua bidang yang diuruskan dan lebih malang, difahamkan kerajaan negeri Selangor langsung tidak memberikan sebarang peruntukan kewangan kepada KUIS dalam masa empat tahun ini," katanya.


No comments:

Post a Comment