Monday 22 May 2017

GURU LALUI PERJALANAN MENCABAR SEJAUH 135 KM SETIAP HARI DAPAT PERHATIAN MENTERI KKLW

Dari cara pemakaiannya mungkin dia nampak seperti seorang buruh atau pekerja kebun. Dengan memakai baju dibasahi peluh, seluar jeans yang lusuh serta kasut yang dipenuhi lumpur, siapa sangka Ahmad Saidin Mohd Idris sebenarnya merupakan seorang guru.
Ahmad, 40, merupakan salah seorang daripada 25 guru di Sekolah Kebangsaan Lenjang, Kuala Lipis, sebuah sekolah di kawasan pedalaman di mana pelajarnya merupakan orang Asli dari 17 perkampungan.
Setiap hari, Ahmad yang tinggal di Kuala Medang akan menunggang motorsikal meredah jalan berlumpur dan licin sejauh lebih kurang 65 kilometer sejak tiga tahun lalu!
Ahmad akan memakai pakaian kasual ketika menunggang motorsikal kerana bimbang baju akan kotor dengan kesan lumpur. Sebaik tiba di sekolah, dia akan mandi dan bersiap-siap sebelum memakai pakaian formal untuk pembelajaran.

Keadaan jalan daripada Pos Betau (perkampungan orang asli) sangat teruk. Keadaan akan menjadi lebih teruk jika hujan lebat, jalan itu bukan sahaja berlopak tetapi sangat licin.”

Meskipun begitu, perkara itu tidak menghalang dan mematahkan semangatnya untuk melaksanakan tugas sebagai seorang pendidik.



Bagi anak kelahiran Kuantan ini, perjalanannya sejauh 135 kilometer setiap hari dianggap satu cabaran baginya yang berkhidmat di kawasan pedalaman.

Sekolah itu masih belum dilengkapi kemudahan moden seperti elektrik. Malah, mereka masih bergantung kepada sungai sebagai sumber air.

Ahmad turut akui gembira apabila dapat memperkenalkan pelbagai aktiviti sukan kepada pelajar orang Asli kerana sukan adalah penyebab bagi mereka untuk dapat keluar dari kawasan pedalaman itu jika ada yang mengambil bahagian dalam peringkat daerah atau negeri.



Setiap guru ada cabaran dan pengorbanan mereka sendiri. Sebagai insan yang pernah menjadi anak didikan, ingatlah setiap jasa guru.

No comments:

Post a Comment