Friday 4 October 2013

10 Calon Peluang Terbaik Sebagai Ahli Majlis Tertinggi Umno

SEMENTARA menanti bermulanya Pemilihan Umno pada 7 Oktober ini, berikut adalah sepuluh calon yang dirasakan mempunyai peluang terbaik menjadi Ahli Majlis Tertinggi daripada senarai 64 calon yang layak serta peranan-peranan mereka setakat ini.


1. Idris Haronumno-idris-haron
Ketua Menteri Melaka penggal pertama dan penyandang Ahli Majlis Tertinggi Umno Datuk Wira Idris Haron telah menyatakan hasrat mempertahankan kerusi ketua Umno Bahagian Tangga Batu September lalu. Pencabar beliau Badrul Hissham Abdul Aziz menarik diri dari bertanding.

Pengerusi Badan Perhubungan Umno negeri itu adalah Ahli Parlimen Tangga Batu sejak memenangi kerusi itu pada 2004 sehinggalah beliau bertanding kerusi Sungai Udang pada Pilihanraya Umum ke 13 baru-baru ini.
Beliau juga pernah menyandang jawatan timbalan menteri Pengajian Tinggi ketika di bawah pentadbiran Tun Abdullah Ahmad Badawi.

Sebelum dilantik ke Parlimen, Idris adalah pengerusi Majlis Daerah Alor Gajah.

Beliau memegang ijazah kejuruteraan elektrik dari sebuah universiti di Amerika Syarikat dan pernah belajar di Sekolah Menengah Sains Muzaffar Syah (MOZAC), Melaka, dari 1979 hingga 1983 serta pernah memenangi anugerah pelajar terbaik.

umno-rahman_dahlan2. Abdul Rahman Dahlan

Ahli Parlimen dua penggal, Datuk Abdul Rahman Dahlan dilantik ke Parlimen sejak 2008 atas kerusi Kota Belud.

Ketika PRU12 tahun 2008, Abdul Rahman, yang ketika itu adalah pegawai Umno, mendakwa pernah ditawarkan oleh parti pembangkang PKR untuk keluar dari parti.

Selepas PRU13, Abdul Rahman dilantik sebagai menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan serta ahli jawatankuasa Public Accounts Committee (PAC). Secara profesional, beliau adalah pengarah Padi Beras Nasional Berhad (BERNAS).

Abdul Rahman memegang dwi-ijazah dalam bidang ekonomi dan pengurusan dari dua universiti di California. Beliau juga adalah bekas suami kepada bekas personaliti Ntv7 Datin Norazlina Awang Had.

umno-jamil-khir-sinar3. Jamil Khir Baharom

Ditugaskan untuk menjaga hal-ehwal agama Islam dengan mengetuai Jabatan Kemajuan Agama Islam Malaysia (Jakim) di bawah Jabatan Perdana Menteri. Beliau juga adalah bekas tentera berpangkat major-general di Kor Agama Angkatan Tentera (Kagat). Datuk Seri Jamil Khir Baharom akan mencabar Datuk Suhaimi Abdullah untuk kerusi ketua bahagian Jerai.

Jamil Khir, yang juga Ahli Parlimen Jerai, turut dikenali sebagai personaliti yang lantang bersuara berhubung isu-isu homoseksual. Beliau berhasrat meningkatkan taraf kehidupan penduduk kawasan beliau yang merangkumi nelayan, petani dan pekerja kilang.

Beliau juga adalah ahli jawatankuasa penasihat untuk rancangan agama di Radio Televisyen Malaysia (RTM) dan sering muncul dalam forum perdana.

umno-razali_ibrahim4. Razali Ibrahim
Selepas berfikir panjang sama ada untuk bertanding pada penggal ini, Datuk Razali Ibrahim, naib ketua Pemuda Umno, akhirnya memutuskan untuk bertanding sebagai ketua Umno Muar.
Seorang peguam dan juga Ahli Parlimen Muar sejak 2004, Razali pernah dilantik sebagai timbalan menteri Belia dan Sukan pada tahun 2009.

Pendidikan awal beliau adalah di sekolah-sekolah tentera (Sekolah Kebangsaan Angkatan Tentera, Kebun Teh, Johor Baru and Sekolah Kebangsaan TLDM Lumut, Perak).

umno-Mahdzir_Khalid-awani5. Mahdzir Khalid

Ahli Majlis Tertinggi sejak 2005 dan memegang jawatan sebagai timbalan menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Mahdzir Khalid akan terus mempertahankan kerusi beliau sebagai ahli Majlis Tertinggi dalam pemilihan kali ini.
Beliau juga adalah bekas setiausaha Biro Penerangan Umno Kedah dan pernah juga menjawat jawatan sebagai ketua penerangan Pokok Sena.

Ahli Parlimen Padang Terap itu juga pernah mewakili Pedu ketika Perhimpunan Perundangan Negeri Kedah dari 2004 hingga 2013.

Beliau menjadi Menteri Besar Kedah yang kesembilan pada tahun 2005, selepas Datuk Seri Syed Razak Syed Zain meletak jawatan atas sebab-sebab kesihatan. Beliau kehilangan jawatan pada 2008 selepas Barisan Nasional kalah dalam pilihanraya pada tahun tersebut.

umnotawfiq6. Tawfiq Abu Bakar Titingan

Menteri Belia dan Sukan Sabah, Datuk Tawfiq Abu Bakar Titingan memulakan karier politik sebagai ahli biasa, kemudian ketua Pemuda dan kini adalah ketua Umno Tawau.

Beliau kekal sebagai Ahli Parlimen Abas sejak 2004, Tawfiq sememangnya aktif dalam politik sejak 1995 dan beliau juga adalah anak kepada Ahli Dewan Undangan Negeri Balung, Datuk Hj. Abu Bakar Titingan.

Tawfiq, seorang graduan kejuruteraan kimia dari Universiti New South Wales, juga adalah seorang usahawan dan sebelum itu bekerja sebagai jurutera di sebuah syarikat gas dan minyak.

umno-raja-nong-chik7. Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin

Beliau adalah timbalan pengerusi BN Wilayah Persekutuan dan ahli Umno Lembah Pantai. Pernah menjadi senator pada tahun 2008 dan dilantik sebagai menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar semsa penggal pertama pentadbiran Datuk Seri Najib Razak.

Raja Nong Chik bertanding menentang ahli parlimen Lembah Pantai Nurul Izzah Anwar pada PRU13 namun kalah.
Beliau adalah seorang akauntan bertauliah dan memegang ijazah ekonomi dari University of Wales. Raja Nong Chik bersekolah di Methodist Boys' School, Kuala Lumpur dan kemudian di Victoria Institution sebelum menamatkan persekolahan di Maktab Tentera Diraja.

umno-maznah_abdul_hamid8. Maznah Abdul Hamid

Datuk Maznah Abdul Hamid adalah satu daripada lapan calon wanita yang bertanding kerusi Ahli Majlis Tertinggi.
Calon lain adalah Datuk Raja Ropiah Raja Abdullah, Datuk Rosni Zahari, Datuk Seri Azalina Othman Said, Datuk Dr Norraesah Mohamad, Datuk Halimah Mohamed Sadique, Datuk Seri Dr Zaharah Sulaiman dan Datuk Seri Rosnah Abdul Rashid Shirlin.

Digelar "Iron Lady", Maznah juga dikenali kerana usaha beliau dalam bidang keusahawanan dan merupakan wanita pertama mengurus syarikat keselamatan terbesar di Malaysia, Securiforce Sdn. Bhd.

Ibu kepada lima anak ini adalah graduan dari Business school for Investors di Singapura and Business School for Entrepreneurs and Industrial Security di Amerika Syarikat.

umno-_Alwi_Che_Ahmad_sinar9. Alwi Che Ahmad

Dikaitkan dengan slogan kempen yang unik “Ingat Tanda Putera, Ingat Saya", Datuk Alwi Che Ahmad, ahli politik dari Kelantan yang juga berminat untuk bertandiing jawatan timbalan ketua bahagian Ketereh.

Lima daripada 14 calon yang bertanding dalam pemilihan ini turut merebut kerusi Ahli Majlis Tertinggi.
Alwi, timbalan ketua bahagian Ketereh akan menentang pengerusi jawatankuasa perhubungan Umno Kelantan Datuk Seri Mustapa Mohamed, ketua bahagian Ketereh Tan Sri Annuar Musa, Ketua bahagian Pasir Puteh Zawawi Othman, dan bekas keua bahagian Rantau Panjang Datuk Mohd Zain Ismail.


umno-Ismail_Sabri_Yaakob10. Ismail Sabri Yaakob

Menteri Pertanian dan Asas Tani ini dicabar bekas setiausaha politik sendiri Datuk Mohd Azizan Che Omar untuk jawatan ketua bahagian.

Ahli Parlimen Bera MP ini juga adalah ketua bahagian tersebut sejak 2004. Beliau pernah memegang portfolio menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan.

Pernah menjadi pengerusi Kompleks Sukan Negara sebelum menduduki Parlimen. Ismail Sabri juga pernah menjadi menteri Belia dan Sukan semasa pentadbiran Tun Abdullah Ahmad Badawi

No comments:

Post a Comment