Saturday 1 September 2012

PR lebih hormat Anwar berbanding Sultan Selangor


Datuk Seri Najib Razak melihat tindakan kerajaan Selangor tidak menjemput Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah ketika sambutan ambang Kemerdekaan di Dataran Shah Alam bukanlah satu tindakan yang mengejutkan.
Sebaliknya, perdana menteri itu berkata kerajaan Pakatan Rakyat (PR) itu juga lebih menghormati Datuk Seri Anwar Ibrahim yang tidak mempunyai “locus standi” berbanding Sultan Selangor.

“Soal tidak hormat Sultan Selangor bukan mengejutkan kita... mereka lebih hormat penasihat ekonomi yang tidak ada locus standi,” tegas Pengerusi Barisan Nasional (BN) itu ketika Majlis Rumah Terbuka BN Selangor di sini.
Menurut Najib Sultan Selangor adalah simbol kepada perpaduan dan kedaulatan negeri dan seharusnya baginda diberi penghormatan.
Namun tindakan PR itu adalah bukti kepada banyak perkara yang cuba diubah dan dilakukan PR, namun tidak berjaya disebabkan Putrajaya masih lagi di bawah penguasaan BN.

“Baginda adalah simbol kepada negeri yang perlu kita hormati... semua mereka nak ubah, mereka juga ingin menukar bendera kita.

“Banyak perkara mereka nak lakukan tapi tak boleh lakukan kerana kuasa Putrajaya dalam tangan kita,” tegas Najib disambut tepukan gemuruh hadirin yang menyertai majlis rumah terbuka berkenaan.

Najib juga turut menegaskan Putrajaya akan kekal dikuasai BN selepas pilihan raya umum ke-13 akan datang.

“Kita akan merempuh dalam pilihan raya akan datang dan pastikan Putrajaya kekal menjadi milik BN,” tegasnya lagi.

Kerajaan PR Selangor telah menerima tekanan daripada pemimpin BN kerana dikatakan membelakangkan Sultan Selangor apabila tidak menjemput baginda dalam sambutan ambang Kemerdekaan di Shah Alam pada malam Khamis lalu.

No comments:

Post a Comment