Sunday 2 September 2012

KENYATAAN KURANG AJAR : NOH OMAR


Kenyataan Setiausaha Politik Menteri Besar Selangor, Faekah Husin bahawa istana perlu memaklumkan kepada pihaknya jika Sultan ingin mencemar duli hadir pada sambutan ulang tahun kemerdekaan disifatkan sebagai satu penghinaan dan kurang ajar.

Timbalan Pengerusi Barisan Nasional (BN) Selangor, Datuk Seri Noh Omar berkata, kenyataan ‘kurang cerdik’ orang kanan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim menggambarkan sikap sebenar kerajaan negeri PKR yang hanya mementingkan politik.

“Dia (Faekah) bukan saingan saya untuk berdebat. Apa yang saya minta ialah Menteri Besar jawab apa yang sudah berlaku dan memberi penjelasan sama ada sambutan ambang kemerdekaan ini adalah majlis politik atau majlis rasmi anjuran kerajaan negeri.

“Menteri Besar jangan salahkan Setiausaha Kerajaan Negeri (Datuk Mohammed Khusrin Munawi).

“Saya ada bertanyakan bekas Menteri Besar, Tan Sri Abu Hasan Omar dan beliau memberitahu hal berkaitan majlis sambutan kemerdekaan biasanya dibincangkan dalam mesyuarat EXCO. Jadi, mana mungkin Abdul Khalid terlepas pandang perkara ini,” katanya pada sidang media di sini, semalam.

Dakwa berlaku kekeliruan
Semalam, Faekah dalam satu kenyataan akhbar berkata, sekiranyan Sultan Selangor berkenan untuk mencemar duli dan menghadiri sambutan ulang tahun kemerdekaan , adalah menjadi tanggungjawab Setiausaha Sulit Sultan, Datuk Mohamad Munir Bani untuk memaklumkan kepada Setiausaja Kerajaan Negeri.

Sambutan memalukan
Mengenai sambutan ulang tahun kemerdekaan yang berlangsung hambar, Noh yang juga Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani berkata, ia memalukan bagi majlis anjuran kerajaan negeri.

“Sambutan Hari Merdeka adalah satu hari yang hebat dan ia tidak sepatutnya tidak mendapat sambutan. Mungkin apabila Menteri Besar tengok majlis yang dihadiri Perdana Menteri ramai, dia pun ingin buat benda yang sama dan ajak Anwar (Datuk Seri Anwar Ibrahim),” katanya.

No comments:

Post a Comment