Sunday 30 September 2012

KHALID MB GAGAP PERDAYA PENDUDUK KAMPUNG SERI AMAN PENDUDUK ENGGAN PINDAH


Bengang dan hampa. Itulah perasaan 69 penduduk Kampung Seri Aman terutamanya yang menetap bersebelahan Estet Ladang Coalfields, di sini yang terpaksa berdepan isu hak pemilikan tanah tidak berkesudahan.

Lebih mengecewakan, penduduk sebelum ini tidak pernah mengalami masalah banjir, namun mereka didakwa dipaksa berpindah ke
berhampiran kawasan tadahan hujan.

Penduduk, K Saravanan, 37, berkata, dia kecewa mengenangkan nasib penduduk yang hanya mahukan tanah yang mereka duduki sejak sebelum merdeka lagi tidak diendahkan Kerajaan Negeri sedangkan sebelum ini, surat dan petisyen dihantar sejak April lalu tiada respons.

“Kebanyakan penduduk juga membantah untuk dipindahkan di tapak yang disediakan kerana tidak mempunyai wang untuk membina rumah baru dan terpaksa menanggung kos infrastruktur selain terpaksa merobohkan rumah yang dibina dengan hasil kudrat sendiri.

“Kami bukannya boleh membuat pinjaman bank untuk membina rumah di tapak baru, bahkan penduduk di kawasan ini sepakat untuk tidak berganjak dari tapak rumah asal,” katanya ketika hadir pada sesi bantahan terhadap Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berhubung isu penempatan di kawasan ini.

Seorang lagi penduduk, S Selvi, 33, turut kecewa dengan petisyen yang dihantar kepada pihak MB tidak diambil perhatian dan nasib penduduk seolah-olah bergantung tak bertali memandangkan tidak bersetuju menandatangani surat akujanji yang disediakan Pejabat Tanah dan Daerah Kuala Selangor sebelum ini.

“Saya mendapat tahu, mereka yang bersetuju untuk menandatangani akujanji terbabit merungut apabila dimaklumkan tertipu kerana mereka beranggapan akan ditempatkan di tanah asal, namun dimaklumkan diminta pindah ke kawasan berhampiran tadahan hujan.

“Apa gunanya penduduk yang duduk di kawasan ini yang tidak pernah berdepan dengan masalah banjir dan selesa dengan keadaan sedia ada terpaksa berpindah ke kawasan lain kerana mahu menurut kehendak kerajaan untuk hak pemberian tanah,” katanya.

Bagi K Ramadas, 49, dia kecewa dengan janji palsu PR yang sebelum ini menguar-uarkan penduduk yang menetap lebih 15 tahun akan diberikan hak tanah yang mereka duduki sedangkan sehingga kini, masalah tapak di kampung ini masih belum selesai

No comments:

Post a Comment