Thursday 1 March 2018

TERKINI Kerajaan Selangor Akan Haramkan BR1M?

Sesuai dengan keputusan Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Azmin Ali yang sependapat dengan Tun Mahathir bahawa BR1M adalah satu bentuk rasuah, satu permohonan dari kerajaan negeri akan dibuat kepada Kementerian Kewangan akan dibuat untuk membatalkan semua pemberian BR1M dalam negeri Selangor, menurut satu sumber yang rapat dengan pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor.

Ini bermaksud, semua permohonan BR1M dari negeri Selangor, akan dibatalkan dengan serta merta.

Ada lebih kurang 1.1 juta penerima BR1M di Selangor dari keseluruhan 7 juta penerima dan jumlah ini adalah tidak sihat kerana Selangor adalah negeri yang diperintah Pakatan Harapan dan Pakatan Harapan menolak BR1M.

Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri difahamkan akan segera menguruskan surat kepada Kementerian Kewangan dengan secepat mungkin, seboleh-bolehnya sebelum pembayaran pertama dari keseluruhan RM 1,200 ini dibayar kepada penerimanya.

Lagipun dengan pengharaman ini, dapat menyelamatkan rakyat Selangor dari dikenakan tindakan undang-undang setelah Pakatan Harapan mengambil alih pentadbiran kerajaan persekutuan dari Najib dalam PRU14 yang akan datang.

Tun Mahathir kelmarin dalam satu ceramah mengesahkan bahawa setelah Pakatan Harapan berkuasa, BR1M akan dianggap sebagai wang rasuah dan semua penerimanya adalah penerima rasuah – satu kesalahanyang boleh dikenakan tindakan dibawah Akta Pencegahan Rasuah Malaysia.

No comments:

Post a Comment